Ambreiajul este un ansamblu important întâlnit la vehiculele cu transmisie manuală. Șoferul apasă pedala de ambreiaj pentru a schimba vitezele, dar și atunci când mașina e oprită. Acest lucru permite decuplarea motorului de la cutia de viteze pentru a schimba viteza și cuplarea ulterioară lină a acestuia, prevenind astfel uzarea și deteriorarea cauzată de sarcinile de impact. Constă din plăci de presiune și conduse, capac de ambreiaj, volant, rulment de eliberare, furcă și alte componente.
Trăsăturile distinctive ale diferitor tipuri de ambreiaje
Ambreiajul poate fi umed sau uscat. Cel mai răspândit tip este ambreiajul uscat. Legătura dintre motor și transmisie este asigurată prin acțiunea de frecare uscată dintre plăcile de presiune și cele conduse.
În cazul ambreiajului umed, plăcile sunt scufundate într-o baie de ulei și se cuplează mai lin. În plus, mecanismul are o performanță mai mare, întrucât plăcile sunt mai bine răcite. Este cel mai întâlnit la transmisiile cu ambreiaj dublu.
Aceste sisteme se pot deosebi și după numărul de plăci. Ambreiajul cu o singură placă este cel mai ieftin, dar și cel mai puțin eficient. Mecanismele cu două discuri sau cu discuri multiple pot transmite un cuplu motor mai mare, având aceeași dimensiune.
Volanții pot fi solizi sau cu masă dublă. Primii au o construcție simplă și sunt renumiți pentru durabilitatea lor. Ultimii au devenit mai populari, întrucât absorb vibrațiile și zgomotele, reducând sarcina exercitată asupra transmisiei.
Utilizare și înlocuire: ce trebuie să știți
- De îndată ce ați schimbat vitezele, luați piciorul de pe pedala de ambreiaj. În caz contrar, dacă apăsați din greșeală pedala, ambreiajul va începe să alunece, plăcile de frecare se vor arde, veți observa un miros de ars în habitaclu, iar performanța vehiculului va fi afectată.
- Eliminați la timp scurgerile de la compartimentul motor. Garniturile motorului care prezintă scurgeri de lubrifiant pot duce la gresarea și murdărirea ambreiajului, cauzând alunecarea acestuia. Acest lucru are drept consecință accelerarea mai lentă, iar dumneavoastră puteți observa smucituri la schimbarea vitezei sau la accelerare.
- Dacă opriți pentru un timp, cum ar fi de exemplu la semafor, schimbați în viteza neutră: obiceiul de a ține pedala apăsată poate deteriora rulmentul. Zgomotul de la activarea mecanismului este un semn de defecțiune. Uneori, dacă rulmentul de eliberare este blocat, pedala nu va reveni la poziția sa normală după eliberare.
- Nu supraîncărcați vehiculul. Urcarea prelungită în pantă cu remorcă, accelerarea bruscă sau încercarea de a ieși din nămeți balansând mașina, toate acestea pot cauza arderea plăcilor de frecare. Simptomele le constituie mirosul de ars și rotirea în gol a roților.
- Evitați condusul agresiv. Pornirile bruște (cu rotirea în gol a roților), eliberarea și apăsarea bruscă a pedalei slăbesc arcurile de amortizare, cauzând delaminarea plăcilor de frecare. Aceste defecțiuni sunt însoțite de trepidații la pornire.
topautopiese.ro: doar piese auto de înaltă calitate
În magazinul nostru online puteți cumpăra componente de înaltă calitate pentru ambreiaje. Specialiștii noștri vă vor ajuta cu plăcere să alegeți piesele de schimb de care aveți nevoie. De asemenea, vă vor informa cum puteți economisi la cumpărare.