Sistemul de direcție permite șoferului să controleze direcția de deplasare a vehiculului. Este unul dintre sistemele auto cheie. Schimbarea direcției de mișcare la autoturisme se realizează, de obicei, prin rotirea volanului la un unghi anume. Sistemul include un volan, o coloană de direcție, mecanism de acționare și cuplaj de direcție.
Trăsăturile distinctive ale diferitor tipuri de sisteme de direcție
Sistemele de direcție a diferitor vehicule au în general o construcție similară. Totuși, construcția anumitor ansambluri poate fi diferită. Una dintre principalele diferențe o reprezintă mecanismul de direcție. Există angrenaje cu cremalieră și pinion, melcate, cu melc și piuliță. Primul tip se caracterizează prin simplitate și eficiență înaltă, fiind însă vulnerabil la sarcinile de impact și vibrații. Al doilea tip suportă mai bine sarcinile de impact, asigură un unghi larg de rotire a volanului și cea mai bună manevrabilitate. Totuși, este mult mai scump și necesită ajustare regulată. Al treilea tip este folosit la vehiculele cross-country cu suspensie dependentă a roților conduse.
Coloana de direcție poate fi ajustabilă sau fixă. În funcție de marca, model și versiunea vehiculului, pot fi reglate înălțimea și întinderea.
Pentru a reduce forța necesară rotirii volanului, la sistem se adaugă o servodirecție. Aceasta poate fi hidraulică sau electrică. Prima este mai răspândită. Aceasta are construcție simplă, este fiabilă, dar necesită întreținere regulată. Avantajul mecanismelor de acționare electrice îl constituie faptul că acestea pot fi folosite în diverse sisteme electronice.
Utilizare și înlocuire: ce trebuie să știți
- Încercați să nu rotiți volanul de tot prea rapid și nu îl mențineți în această poziție mai mult de 3 secunde. Acest lucru poate cauza creșterea presiunii în servodirecția hidraulică și începerea scurgerii acesteia. Problema poate fi detectată după dungile de pe corpul componentei sau după bălțile de sub mașină, care sunt de obicei fie roșii, albastre, galbene sau verzi.
- Atunci când conduceți pe drum de țară și pe teren accidentat, încetiniți. Sarcinile de impact duc la crăparea sau deformarea cremalierei și la deteriorarea tijei și rulmenților. Trosniturile ce vin din partea frontală a vehiculului indică această problemă. În unele cazuri se blochează volanul.
- Verificați și reglați în mod regulat tensiunea curelei alternatorului. Dacă aceasta alunecă, poate fi afectată funcționarea servodirecției hidraulice. Puteți observa că volanul este rigid și greu de rotit.
- Examinați manșoanele cremalierei și înlocuiți-le dacă este nevoie. Atunci când se rup, în interiorul mecanismului poate pătrunde murdărie și umezeală. Acest lucru cauzează uzarea severă și ruperea suprafețelor ce intră în contact, precum și corodarea lor. Din același motiv, nu se recomandă utilizarea clemelor din plastic universale – cel mai bine este să folosiți cleme din metal, realizate special pentru modelul dumneavoastră de mașină. Manșoanele deteriorate pot fi identificate în timpul inspectării: în zonele crăpate se poate observa murdărie sau urme de unsoare.
topautopiese.ro: doar piese auto de înaltă calitate
Cea mai bună modalitate să economisiți este să cumpărați componente pentru sistemul de direcție din magazinul nostru online. O mulțime de componente sunt disponibile la oferte promoționale. Abonați-vă la newsletter-ul nostru pentru a primi informații despre cele mai bune oferte.