Motorul transformă energia de la sursa de curent electric sau din arderea combustibilului în energie mecanică. Acest lucru determină vehiculul să se deplaseze.
Trăsături distinctive ale diferitor tipuri de motoare
Motoarele se împart în două grupuri principale: cu ardere internă și electrice. Ultimele cunt prietenoase cu mediul, funcționează silențios și au costuri de întreținere mici. Un asemenea motor poate fi folosit fie independent la mașinile moderne, fie în combinație cu un motor cu ardere internă la vehiculele hibride.
Motoarele cu ardere internă au construcție complexă, pentru operare acestea necesitând ulei, combustibil și lichid de răcire. Pentru a le prelungi perioada de funcționare este important a se realiza revizia generală cel puțin la fiecare 100 000 de kilometri. În ceea ce privește combustibilul, aceste motoare folosesc benzină, motorină, gaz lichefiat sau gaz petrolier, hidrogen. Pot avea carburator sau sistem de injecție. Primul poate fi întâlnit la motoarele mai slabe, cu consum crescut de combustibil, nefiind instalat pe mașinile moderne. Al doilea sistem asigură un control precis și se înfundă mai rar.
Funcționarea unui motor cu ardere internă este imposibilă fără:
- Mecanism cotit: pistoane, știfturi de pistoane, tije de conectare, arbore cotit;
- Mecanism de distribuție: curele și lanțuri de distribuție, fuliile și întinzătoarele acestora;
- Sistem de răcire: pompă de apă, radiator, țevi și conducte, termostat și ventilator;
- Sistem de lubrifiere: filtru de ulei, baie de ulei, pompă, garnituri;
- Sistem de aprindere: bujii incandescente, bobine, fire de înaltă tensiune;
- Senzori și sonde: senzor de masă de aer, sondă lambda, senzori de poziție a arborelui cu came și arborelui cotit, senzor de temperatură a lichidului de răcire;
- Elemente de etanșare și garnituri, responsabile de etanșeitatea ansamblului, precum și multe alte elemente.
Utilizare și înlocuire: ce trebuie să știți
- Preveniți supraîncălzirea motorului. Temperaturile anormale pot fi consecința scurgerilor de lichid de răcire, defectării pompei de apă sau scurgerilor de la radiator. Simptomele defecțiunii le reprezintă un nivel redus de lichid de răcire, activarea indicatorului luminos corespunzător de pe tabloul de bord, urme de lichid de răcire sub mașină.
- Nu folosiți combustibil cu cifră octanică necorespunzătoare. Acest lucru determină bătăi la motor, duce la uzarea elementelor mecanismului cotit și la deteriorarea pistoanelor. Primul simptom al defecțiunii îl reprezintă o bătaie metalică neobișnuită în timpul funcționării motorului.
- Înlocuiți uleiul strict în intervalele specificate de către producătorul auto. Folosiți doar lubrifiant de înaltă calitate, cu caracteristici corespunzătoare. Cu timpul, uleiul își pierde proprietățile și nu poate lubrifia corespunzător toate elementele motorului, fapt ce duce la uzarea abrazivă rapidă a lor. Mai mult, apare supraîncălzirea, înfundarea canalelor de ulei și răsucirea rulmenților tijei de legătură. Defecțiunile vor fi indicate de un consum sporit de combustibil și ulei, funcționarea instabilă a motorului și activarea indicatorului luminos “Verificați motorul” de pe panoul de bord.
topautopiese.ro: doar piese auto de înaltă calitate
Doriți să cumpărați piese de motor la prețuri accesibile? Deveniți clientul magazinului nostru online. Urmăriți promoțiile de pe topautopiese.ro pentru a cumpăra piese auto în cele mai avantajoase condiții. În magazinul nostru online cumpărăturile sunt întotdeauna ieftine și simple.