Sistemul de fânare este folosit pentru a opri vehiculul, a-l încetini sau a-l menține pe loc cât este parcat. Acesta include un dispozitiv de acționare și mecanisme de frânare. Trebuie menținut în stare bună de funcționare, iar eficiența acestuia este crucială pentru siguranța la drum.
Trăsăturile distinctive ale diferitor sisteme de frânare
Fiecare mașină are un sistem de frânare de serviciu și unul de mână. Primul este cel principal și este folosit de fiecare dată când mașina trebuie oprită. Are de obicei un dispozitiv de acționare hidraulic. Principalele componente ale sistemului sunt: pedala pentru acționarea sistemului, cilindrul de frânare principal care transformă efortul șoferului în presiune hidraulică, conductele și furtunurile care transportă lichidul de frână comprimat, precum și mecanismele de frânare responsabile de frânarea fiecărei roți în parte. Ultimele pot fi cu disc sau cu tambur.
Frâna de mână este de obicei folosită atunci când se parchează în pantă sau pentru mai mult timp, întrucât aceasta previne deplasarea vehiculului. De asemenea, este folosită ca și sistem de frânare de urgență atunci când cel principal este defect. Este acționat cu ajutorul unei manete localizate între scaunul șoferului și cel al pasagerului din față. Forța de frânare este transmisă printr-un cablu. Ca și mecanisme de frânare, vehiculul poate folosi tamburii sau etrierele sistemului de frânare de serviciu sau tamburi separați.
Unele mașini sunt echipate cu frână de parcare electronică. Aceasta este activată prin apăsarea unui buton, iar plăcuțele de frână sunt mișcate nu de un cablu, ci de către un motor electric, care de cele mai multe ori este încorporat direct în etrier.
Utilizare și înlocuire: ce trebuie să știți
- Măsurați în mod regulat grosimea reziduală a discurilor și plăcuțelor de frână: aceste componente se uzează în timp. În cazul uzurii severe, eficiența de frânare este redusă dramatic. Acest lucru sporește distanța de frânare. Când discurile și plăcuțele de frână se uzează, sporește jocul pedalei. Uneori aceasta începe să vibreze.
- Atunci când montați plăcuțe de frână noi, cel mai bine este să scoateți întreg etrierul. Acest lucru vă va permite să înlăturați murdăria și resturile de uzură de pe suprafețele contactante ale etrierului, prevenind ruperea noilor piese. Niște plăcuțe de frână care se blochează regulat afectează eficiența de frânare.
- Lubrifiați din când în când șuruburile de ghidare ale etrierului de frână. În caz contrar, acestea se pot rupe. Acest lucru este extrem de periculos, întrucât se poate defecta mecanismul de frânare. În plus, plăcuțele și discurile se uzează prematur. Ultimele se pot încovoia din cauza supraîncălzirii. În asemenea cazuri, mașina începe să tragă într-o parte. În habitaclu poate apărea un miros de ars.
- Aveți grijă să verificați regulat sistemul de frânare dacă nu prezintă scurgeri. Dacă acestea există, este interzisă utilizarea vehiculului. Nivelul redus de lichid de frână reduce eficiența de frânare, putând duce la defectarea completă a frânelor. Simptomele ce indică posibile scurgeri sunt petele de sub cilindrul de frână principal sau roți, precum și o pedală care se afundă prea mult sau moale.
topautopiese.ro: doar piese auto de înaltă calitate
Magazinul nostru online vă oferă o gamă vastă de componente de înaltă calitate. Majoritatea le puteți cumpăra la prețuri chilipir, mai ales sistemele de frânare. Abonați-vă la newsletter pentru a afla primul despre promoțiile noastre.