Suspensia asigură legătura dintre caroseria mașinii și roți, fiind responsabilă de reducerea zgomotului și vibrațiilor ce apar în timpul deplasării mașinii. Aceasta îmbunătățește controlabilitatea și dinamica mașinii. Principalele componente ale sistemului sunt amortizoarele, stabilizatoarele (barele antiruliu), brațele de control, precum și elementele elastice: arcurile elicoidale, arcurile lamelare și barele de torsiune.
Trăsăturile distinctive ale diferitor tipuri de suspensie
Suspensia rigidă (de exemplu, cu foi de arcuri) este utilizată pe puntea spate a unor SUV-uri și vehicule comerciale. Principala sa trăsătură o constituie puntea rigidă, care transferă mișcările verticale a unei roți la alta. Are construcție simplă, costuri mici de întreținere și este durabilă. Totuși, aceasta sporește semnificativ greutatea punții, fapt ce influențează negativ capacitatea de a merge lin a vehiculului.
Suspensia MacPherson este cel mai răspândit tip de suspensie independentă. De obicei este instalată pe puntea față. Este compactă, ușoară și are durată de funcționare lungă. Datorită trăsăturilor sale de construcție, roțile mașinii pot fi ușor nealiniate.
Construcția Double Wishbone poate fi utilizată atât pe puntea față, cât și cea spate. Aceasta îmbunătățește controlabilitatea mașinii, asigură o aderență bună și minimalizează uzura anvelopelor. Dezavantajele sale includ dimensiunea mare și întreținerea laborioasă.
Construcția Multi-link se folosește în special la puntea spate. Este ușoară și asigură o funcționare silențiosă și un condus lin. Piesele sale sunt destul de scumpe, iar înlocuirea lor necesită anumite abilități mecanice.
Tipul de suspensie cu bare de torsiune este, de obicei, folosit numai pe puntea spate. Se caracterizează prin dimensiune mică și fiabilitate înaltă. Minimalizează ruliul caroseriei. Unul dintre dezavantaje este tendința de supravirare.
Unele tipuri de suspensie sunt reglabile. Acestea includ tipul activ cu reglare electronică a rigidității bieletei antiruliu, nivelului de amortizare, gărzii la sol și altor caracteristici. Aceasta poate fi adaptată la diferite stiluri de condus și condiții de operare. Acest tip de ansamblu se remarcă prin construcția complexă și prețul mare.
Unele mașini din clasa de lux sunt echipate cu suspensie pneumatică. Aceasta permite reglarea poziției caroseriei în raport cu drumul datorită elementelor sale pneumatice. Oferă un nivel înalt de confort, dar este scumpă.
Funcționare și înlocuire: ce trebuie să știți
- Evitați să conduceți pe teren accidentat și încercați să treceți de obstacole cât mai lin posibil. În caz contrar, riscați dereglarea aliniamentului roților, deformarea brațelor de control, deteriorarea amortizoarelor, arcurilor și stabilizatorului. Defectele sunt ușor de identificat la inspecția vizuală.
- Întrețineți și înlocuiți la timp elementele separate ale suspensiei. Utilizarea pieselor defecte poate duce la defectarea întregului ansamblu. Dacă mașina trage într-o parte sau dacă anvelopele se uzează neuniform, acest lucru poate indica uneori deformarea brațelor de control. Vibrațiile și bătăile din timpul condusului pot fi semne ale funcționării defectuoase a arcurilor și amortizoarelor. Dacă apare ruliu în timpul virajelor, atrageți atenția asupra stării stabilizatorului.
topautopiese.ro: doar piese auto de înaltă calitate
În magazinul nostru online puteți cumpăra piese de suspensie la prețuri accesibile. Promoțiile frecvente vă oferă ocazia să economisiți suplimentar. Înregistrați-vă în magazinul nostru online și cumpărați tot ce aveți nevoie, cu doar câteva clicuri.