Originea Fiat
Situat în Torino, nordul Italiei, marca FIAT produce și comercializează FIAT S.p.A. cu o gamă variată de automobile, vehicule comerciale precum și mijloace de transport mici. Compania face parte din grupul FIAT Chrysler Automobiles Holding NV, cu sediul în Amsterdam, Olanda. Marca reprezintă acronimul de la Fabbrica Italiana Automobili Torino, înființată în 1899, de nouă acționari. Printre ei era și familia Angelli, care și în ziua de azi este semnificativ implicată în afacerile companiei. În 1903, au fost realizate primele exporturi. Deschiderea legendarei fabrici din districtul Lingotto din Torino a reprezentat punctul de debut al producției în serie în 1916.
Succes enorm în Italia
În scurt timp, marca a devenit producătorul de frunte în Italia, îmbunătățind semnificativ motorizarea în masa, în special în perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial. Începând cu anii '60, FIAT a preluat brandurile de lux Ferrari (în 1969), Maserati (în 1993) și competitorul său Alfa Romeo (în 1986), precum și Lancia (în 1969), complet sau partial. Acordul de implicare în grupul Chrysler Group LLC a fost încheiat în 2013/2014, FIAT devenind al șaptelea cel mai mare producător din lume.
Modelele vechi și actuale
Fiat și-a început producția cu modelele produse manual 3 1/2 HP, 6/8 HP și 12 HP. Deja în 1912, a început producția în serie, cu modelul Zero. Brandul a devenit producător în masă în anii '30. În special modelele 508 “Balilla” și mașina mică 500, cunoscută ca “Topolino” erau pe larg distribuite. Același lucru era valabil și pentru noul 500, construit din 1949. Acest “Cinquecento” atinsese un rang de cult și a fost produs până în anii 1970. Derivații populare ale modelului 500 erau break-ul mic “Giardiniera”, versiunea sport de Abarth, precum și versiunea produsă de Steyr-Puch în Austria, echipată cu motor și mai puternic. Mai târziu, foarte populare erau modelele ceva mai mari, 600 și 770 (“Multipla”). Din 1934, compania a început să producă și modelele populare precum “Jagst” și “Neckar”, atât de dorite în anii ’50 și ’60, la fosta fabrică NSU din Heilbronn. În ciuda părerilor bune, modelele mai mari cum ar fi 1400, 1900 și 2300 nu au reușit defapt niciodată să atingă acel nivel de popularitate de care s-au bucurat mașinile mici. În plus, foarte răspândite erau și modelul compact 850, oferit și în varianta cabrio, precum și modelele cu patru uși 124, 125 și 128. În anii ’70, mașina mică Panda a devenit legendă. În ziua de azi, cele mai căutate modele sunt 500 actual, noul Panda, Punto din a treia generație, precum și sedanul compact Bravo, SUV-ul mic Sedici și monovolumul 500L. Magazinul nostru online vă oferă piese de schimb pentru toate modelele FIAT, precum și pentru modelele altor producători.